Veelgestelde vragen
Kan ik zo binnenlopen, of moet ik een afspraak maken?
Onze spreekuren zijn uitsluitend op afspraak, zodat wij uw voetprobleem alle aandacht kunnen gegeven.
Centrale afsprakenlijn: 077 – 351 72 58.
Wat zijn jullie openingstijden?
Klik hier om onze openingstijden te bekijken.
Waar zijn jullie gevestigd?
Klik hier om onze locaties te bekijken.
Wat moet ik meenemen naar mijn eerste afspraak?
• een verwijskaart van huisarts of medisch specialist
• uw zorgverzekeringspas
• een geldig legitimatiebewijs
Wat vergoedt mijn zorgverzekeraar?
In onze vergoedingenwijzer kunt u eenvoudig zien welke kosten uw zorgverzekeraar vergoedt en hoeveel. Enkele zorgverzekeraars vergoeden (een deel van) de eigen bijdrage vanuit een aanvullende verzekering. Kijk in uw polisvoorwaarden voor de vergoedingen, vraag het aan uw zorgverzekeraar of raadpleeg onze vergoedingenwijzer. U kunt ook altijd contact met ons opnemen. Soms geldt een maximumvergoeding. Dat betekent dat de eventuele kosten die boven de maximumvergoeding uitgaan, voor eigen rekening zijn.
Is het eigen risico van toepassing op mijn product?
Bij orthopedische, semi-orthopedische schoenen en OVAC wel, de andere producten niet.
Hoe doe ik een aanvraag voor (semi-)orthopedische schoenen?
Uw behandeld arts (orthopedisch chirurg, revalidatiearts, reumatoloog of huisarts) schrijft een verwijzing uit met een medische indicatie. Hiermee zorgt u ervoor dat het merendeel van de kosten door de zorgverzekeraar worden vergoed. U betaalt wel een eigen bijdrage bij aflevering van de schoenen; informatie hierover kunt u bij ons opvragen. Daarna maakt u een afspraak bij Reumkens Voet & Zorg. Mocht u om medische redenen niet in staat zijn op één van onze adressen te komen, dan komen we bij u aan huis. Vraag bij ons naar de voorwaarden voor een huisbezoek.
Wat gebeurt er tijdens de intake?
Tijdens de intake nemen we alle gegevens met u door: u vertelt ons alles over uw voetklachten en uw wensen. Daarna doen we het uitgebreide voetonderzoek.
Moet ik zelf een machtiging aanvragen?
Nee, die vragen wij met de verwijzing aan bij de zorgverzekeraar om de schoenen uiteindelijk te mogen leveren. Zodra we de goedkeuring hebben van de zorgverzekeraar gaan we aan de slag.
Worden er altijd schuimafdrukken gemaakt?
We meten lengte- en breedtemaat van uw voeten en afhankelijk van uw voetprobleem worden er 2D, 3D of schuimafdrukken gemaakt. Ook een loopanalyse behoort tot de mogelijkheden.
Heb ik zelf inspraak in het model en de kleuren?
Jazeker! Tijdens het pasmoment heeft u de gelegenheid om het model uit te zoeken en de kleur te bepalen. Vertel ons gerust uw ideeën of neem een foto of een voorbeeld mee van de gewenste schoen. Uw keuze gemaakt? Dan gaan de schoenen in productie.
Hoe lang is de levertijd?
Na goedkeuring van de zorgverzekeraar is de levertijd voor het eerste paar orthopedische schoenen acht tot twaalf weken en voor een herhalingspaar vier tot zes weken.
Mag ik een reservepaar aanvragen?
Drie maanden na levering van het eerste paar (semi-)orthopedische schoenen mag u volgens de verzekeringsvoorwaarden van de zorgverzekeraar nog een reservepaar aanvragen. Kinderen jonger dan zestien jaar komen elke zes of negen maanden (afhankelijk van uw zorgverzekering) in aanmerking voor nieuwe schoenen of eerder als de schoenen te klein zijn.
Moet ik de controleafspraken zelf maken?
Het is goed om te weten of de schoenen u bevallen. Daarom controleren we na een tijdje of alles in orde is. De eerste controle vindt plaats na twee tot drie maanden, de tweede check doen we na twaalf tot vijftien maanden. Hiervoor krijgt u een schriftelijke uitnodiging van ons.
Moet ik mijn schoenen op een speciale manier onderhouden?
Voor het onderhoud van (semi-)orthopedische schoenen verwijzen we u graag naar onze brochure ‘gebruik en onderhoud schoenen’. Deze brochure staat ook op onze website.
Hoe staat het met de garantie?
U heeft drie maanden garantie op de pasvorm van de schoen. Voor het gebruikte materiaal is dat zes maanden. Kosten voor gebreken, ontstaan door onzorgvuldig gebruik of door veranderingen aan de voeten in de garantieperiode, zijn voor uw eigen rekening. Ervaring wijst uit dat bij normaal gebruik u de schoenen minimaal vijftien maanden kunt dragen. Hierop is ook de zogeheten verstrekkingstermijn afgestemd van de zorgverzekeraar.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over het geleverde product. Dan zoeken we natuurlijk samen naar een oplossing. Is die oplossing in uw ogen nog niet afdoende vul dan ons klachtenformulier in, verkrijgbaar op onze vestigingen. U kunt ook de geschillencommissie van SEMH raadplegen.
Zijn jullie gecertificeerd?
Reumkens Voet & Zorg staat voor kwaliteit en service. We zijn ISO-9001-2015 gecertificeerd en zijn erkend SEMH-leverancier. Het betekent dat al onze medewerkers gewend zijn te werken volgens de meest recente kwaliteitsnormen in de branche. U krijgt niet alleen een passend product, we zijn ook alert op de voortgang van uw dossier, onze service en nazorg. Heeft u nog suggesties hoe we ons werk beter kunnen doen? Laat het ons weten door deel te nemen aan het (digitale) klanttevredenheidsonderzoek waarvoor we u uitnodigen.
Welke leveringsvoorwaarden hanteren jullie?
Reumkens Voet & Zorg levert volgens de eigen leveringsvoorwaarden.
Wat zijn Orthopedische Voorzieningen Aan Confectieschoenen (OVAC)?
Dat zijn voorzieningen aan uw confectieschoen die dienen om klachten doelgericht te verminderen of op te lossen. Bij voorzieningen moet u denken aan aanpassingen zoals hakverhogingen, aangepaste vetersluitingen, afwikkelvoorzieningen, lokale polsteringen, etc. Deze voorzieningen worden aan, op of onder uw eigen schoenen gemaakt en vaak gecombineerd met steunzolen.
Wat kost een paar steunzolen?
De kosten van een paar steunzolen variëren van € 175.00 tot € 240.00 (inclusief consult). Dit is inclusief aanmeten, afleveren en controles.
Wat is de levertijd van een paar steunzolen?
De levertijd van steunzolen is doorgaans twee weken.
Zit er garantie op steunzolen?
Er zit zes maanden garantie op de steunzolen.
Wat is de levensduur van een paar steunzolen?
De levensduur van een paar steunzolen is afhankelijk van:
• Voetafwijking
• Leeftijd
• Gewicht
• Beroep
• Groei
• Gebruiksintensiteit
De gemiddelde levensduur van een steunzool is twee jaar.
Passen steunzolen in alle schoenen?
Bij het aanmeten van steunzolen wordt er van de bestaande binnenzool van de schoen waarin u de steunzolen het vaakst zal dragen, een patroon gemaakt. Wilt u ze in meerdere schoenen dragen, dan raden wij u aan om bij het afleveren van de steunzolen uw schoenen mee te nemen waar ze ook in moeten passen. We kunnen dan kijken of we de steunzolen ook daar passend in kunnen maken.
Mag ik de steunzolen ook in sportschoenen dragen?
Niet alle steunzolen zijn geschikt om mee te sporten. Dat heeft met hardheid, hoogte van de ondersteuning en pasvorm te maken. Mocht u een sportsteunzool nodig hebben, dan kunnen we uiteraard ook een specifieke sportsteunzool voor u maken.
Kan ik steunzolen meteen de hele dag dragen?
De eerste tijd kunnen uw schoenen met steunzolen vreemd aanvoelen. U bent deze immers nog niet gewend. Het is daarom raadzaam uw schoenen met steunzolen gefaseerd in te lopen. Omdat we met een steunzool de basis van uw lichaam corrigeren/ondersteunen, heeft dit effect op de rest van uw lichaam. Daarom adviseren wij altijd om twee tot vier weken de tijd te nemen om aan de steunzolen te wennen. Dit zal bij het afleveren van de steunzolen met u worden besproken.
Hoe onderhoud ik steunzolen?
Een goede ventilatie is belangrijk voor steunzolen. Haal daarom bij voorkeur dagelijks uw steunzolen uit de schoenen, zodat ze optimaal kunnen ventileren. Steunzolen zonder leerbekleding kunt u reinigen met water en eventueel een zacht wasmiddel. Wij adviseren u om uw steunzolen met de hand te wassen en niét in de wasmachine te stoppen. Laat de steunzolen op een natuurlijke manier drogen, gebruik geen droger of een andere warmtebron.
Indien er problemen of klachten zijn, neem dan contact met ons op.
Moet ik voor steunzolen nog op controle komen?
Wanneer heb ik verbandschoenen nodig?
Als u geopereerd bent aan uw voeten en deze nog in het verband zitten of als u wegens oedeem (met dreiging tot wondjes) geen schoenen kunt dragen, zijn verbandschoenen de oplossing. Verbandschoenen is een verzamelnaam voor verschillende soorten tijdelijke schoenen. Het gaat daarbij om confectie verbandschoenen, die in verschillende uitvoeringen leverbaar zijn: bijvoorbeeld in verschillende breedte- en hoogtematen. Ook kan het gaan om speciale uitvoeringen met ‘zwevende’ tenen of uitsparingen voor de hiel.
Wat zijn Voorlopig Orthopedische Schoenen (VLOS)?
Als confectieverbandschoenen ontoereikend zijn of uw voetproblemen niet op te lossen zijn in confectieverbandschoenen, dan kunnen we speciale verbandschoenen leveren. We gaan dan over tot het leveren van Voorlopig Orthopedische Schoenen (VLOS). Meer informatie over dit specifieke product krijgt u van uw behandelaar.
Wat is de levertijd van verbandschoenen?
Heel kort. Als de verbandschoen op voorraad is, kunt u deze zelfs direct mee naar huis nemen. Wij zorgen voor de afhandeling met uw zorgverzekeraar.
Worden verbandschoenen vergoed?
Zorgverzekeraars vergoeden doorgaans de kosten van uw verbandschoenen, mits ze de maximale vergoeding niet overschrijden. Om voor vergoeding in aanmerking te komen, is een verwijzing van de behandelend arts meestal noodzakelijk.
Kan ik verbandschoenen meteen gebruiken?
Het is raadzaam uw verbandschoenen gefaseerd in te lopen en de eventuele (operatie)wonden goed onder controle te houden (zelf en eventueel bij uw arts). Indien er nog problemen of klachten zijn, neem dan contact op met ons.
Hoe onderhoud ik verbandschoenen?
Verbandschoenen vragen weinig tot geen onderhoud. Het is wel raadzaam om ze geregeld te laten luchten. U kunt uw verbandschoenen uitwassen op 40 graden in de wasmachine. Vergeet niet om na het wassen de schuimrubber mallen erin te plaatsen om de goede vorm te behouden. Meer kunt u lezen in onze brochure ‘gebruik en onderhoud schoenen’. Deze brochure staat ook op onze website.